Nowe przepisy o punktach karnych. Kierowco! Sprawdź, co się zmieni [SZCZEGÓŁY]

Wszystko wskazuje na to, że już niedługo będzie można łatwiej pozbyć się punktów karnych. Sejm właśnie przegłosował nowe przepisy, które przywracają system obowiązujący do 2022 roku. Oznacza to, że punkty przyznawane kierowcom za wykroczenia drogowe będą redukowały się automatycznie po roku, a nie jak jest teraz, po dwóch latach. Wrócą także dobrowolne kursy, które pozwolą zredukować liczbę punktów. Eksperci zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego biją na alarm.

Nowe przepisy dotyczące punktów karnych.
Nowe przepisy dotyczące punktów karnych, fot. Karolina Kabat/flickr.com

Nowe przepisy dotyczące punktów karnych obowiązują od ponad roku. Zmiana w prawie o ruchu drogowym przyjęta niedawno przez polski parlament wprowadziła nie tylko znacząco droższe mandaty, ale sprawiła, że punkty karne przyznawane za wykroczenia drogowe kasują się automatycznie po dwóch latach. I to nie od wystawienia mandatu, ale od momentu jego zapłacenia. Zlikwidowano również możliwość redukcji punktów karnych na kursach doszkalających. Teraz parlament rakiem wycofuje się z tych zmian i przywraca przepisy obowiązujące przed 2022 rokiem. To poważne uderzenie w bezpieczeństwo Polaków na drogach — przekonuje Łukasz Zboralski na łamach portalu BRD24.pl.

Pokrętna zmiana systemu

Pozornie zmiana może cieszyć. Łatwiejsza i szybsza redukcja punktów sprawi, że kierowcy nie będą musieli już tak bardzo uważać i nie będą ryzykować utraty prawa jazy, a jedynie spory mandat. Jeśli kierowca będzie na przykład miał zbyt dużo punktów, choćby za częste przekraczanie prędkości, raz na pół roku będzie mógł je zredukować o połowę. Wystarczy, że wykupi odpowiedni kurs. To może wpłynąć na pogorszenie się bezpieczeństwa na drogach. Zdaniem ekspertów kierowcy mogą uznać, że teraz można na drodze więcej. - Niestety istnieje takie ryzyko i do tego ryzyka doprowadza nas brak konsekwencji w działaniu państwa. Brak nam długofalowych planów. Za to mamy pokątną formę zmiany systemu, która wskazuje, że odbyło się to przez jakieś zakulisowe naciski albo spontaniczne działanie polityków — przekonuje Rafał Zięba, prezes Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy Tor Modlin w rozmowie z BRD24.

Teraz nowelizacja przepisów musi jeszcze trafić do senatu. Jeśli pojawią się poprawki, ustawa ponownie trafi do Sejmu, a później na biurko prezydenta. Zatem nowe przepisy, jeśli ostatecznie wejdą w życie, zaczną obowiązywać najwcześniej za kilka miesięcy.

ZOBACZ TAKŻE