Kliknij w zdjęcia powyżej, aby zobaczyć galerię z nowego dworca Łódź Kaliska.
Początki dworca Łódź Kaliska sięgają roku 1898 r. kiedy to car Mikołaj II zaakceptował plan budowy linii kolejowej Warszawa-Kalisz, na trasie której stanął w 1902 r. pierwszy secesyjny budynek dworca. Po wojnie o niego nie zadbano i rozebrano go w latach 80.
W jego miejsce powstał, w kolejnej dekadzie, postmodernistyczny obiekt o estetyce lat 90. wypełniony kolorowym metalem i szkłem. Drugi obiekt szybko się zestarzał. Już w 2020 roku rozpoczęto prace przy modernizacji peronów i uruchomieniu przejazdu po wschodnim wiadukcie dworca Łódź Kaliska. Natomiast modernizacja samego budynku z poczekalniami i kasami rozpoczęła się w 2023 roku.
W tym czasie kompleksowo zmodernizowano cały budynek dworca Łódź Kaliska zostawiając z poprzedniego jedynie konstrukcyjne ściany. Gmach zyskał prostą, przeszkloną, trójnawową bryłę. Zastosowano na zewnątrz oksydowaną miedzianą blachę elewacyjną, a wnętrze wykończono w jasnobrązowych barwach.
Dlaszą część artykułu znajdziesz poniżej.
Dworzec Łódź Kaliska jak nowy!
W nowym budynku dworca Łódź Kaliska znalazły się kasy biletowe, nowa informacja pasażerska, poczekalnia, kącik dla dzieci, lokale usługowe i handlowe oraz toalety. Przez główny hol dworca Łódź Kaliska możemy dostać się na perony kolejowe. Nowością będzie przejście na perony 4-6 i skomunikowanie z dworcem PKS. Ponadto zniwelowano bariery architektoniczne,
co ułatwi korzystanie z kolei osobom z niepełnosprawnościami.
Zmodernizowano również plac dworcowy, gdzie nowością jest wieża zegarowa. Powstał również zadaszony parking na rowery oraz przystanki, na które niebawem wrócą autobusy MPK Łódź. Natomiast za budynkiem dworca powstał parking dla samochodów.