Ruch w interesie. Przedsiębiorstwa transportowe w Łodzi z początku XX wieku

Żeby obsłużyć ogromną produkcję fabryczną oraz sieć zaopatrzenia półmilionowego miasta, Łódź posiadała wiele przedsiębiorstw transportowych, specjalizujących się w przewozach towarów. Były to instytucje łódzkie oraz filie i agentury dużych firm rosyjskich.

Łódź. Przedsiębiorstwa transportowe z początku XX wieku
Transport towarów w Łodzi na pocz. XX w. opierał się głównie na konnych zaprzęgach, ale docelowo gros produkcji trafiało w dalekie strony za pośrednictwem kolei

Pod względem znaczenia wyróżniało się m.in. Towarzystwo Składów Towarowych „Warrant”, które zamierzało nawet założyć swoje agentury w Moskwie i Azji Środkowej. 

W 1905 r. rozpoczął działalność dom ekspedycyjno-handlowy L. Landaua, specjalizujący się w pośrednictwie przewozów towarowych pomiędzy Królestwem Polskim a Europą Zachodnią. Działały również inne domy ekspedycyjno-celne, dysponujące filiami w większych miastach Królestwa oraz miejscowościach nadgranicznych, jak Kalisz, Toruń i Sosnowiec, gdzie mogły zintensyfikować w tamtym czasie swoje obroty. Dużą rolę w rozwoju tych placówek handlowych odegrało uruchomienie na początku XX w. linii kolejowej Warszawa – Kalisz. 

Do największych pod względem wysokości obrotów i zasięgu oddziaływania należały domy lub filie domów: W. Goldberga i Litauera, S. Kuznitzkiego i Ski, L. Mendelsohna i Ski, L. Rappaporta, H. Reichera i Ski. Z firm rosyjskich działały w Łodzi agentury: Towarzystwa Akcyjnego „Kaukaz i Merkury”, I. Lubimowa i S-ki, czy Moskiewskiej Mieszczeryńskiej Giełdowej Arteli. 

ZOBACZ TAKŻE