Saunowanie. Jak korzystać z sauny, aby cieszyć się zdrowiem?

Wizyta w saunie może stać się regularnym rytuałem, który utrzyma nasze ciało i umysł w dobrej kondycji. Sprawdź jak poprawnie saunować, aby czerpać z wizyt jak najwięcej korzyści.

fot. EnvatoElements
Saunowanie wzmacnia odporność, która jest szczególnie ważna jesienią
4 zdjęcia
fot. EnvatoElements
fot. Aquapark FALA
fot. EnvatoElements
fot. Aquapark FALA
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Korzystanie z łaźni to zdrowotno-relaksacyjny rytuał znany w Skandynawii od tysięcy lat. Już od wczesnego dzieciństwa młodzi Finowie uczą się, jak z nich korzystać oraz poznają tzw. kulturę saunowania. To zwyczaj, który nie tylko oczyszcza ciało oraz przynosi ulgę spiętym mięśniom, ale również daje chwilę odpoczynku od piętrzących się w głowie myśli.

Korzyści dla zdrowia

Odpowiednie korzystanie z sauny daje wiele korzyści zdrowotnych dla osób w każdym wieku:

  • Wzmocnienie odporności organizmu – dzięki rozgrzewaniu i nagłemu schładzaniu ciała w trakcie saunowania poprawia się jego wydolność oraz umiejętność szybszego pokonywania chorób i infekcji.
  • Poprawa kondycji skóry – wysoka temperatura pozytywnie wpływa na krążenie krwi oraz przepływ limfy w naczyniach podskórnych, dzięki czemu skóra staje się ujędrniona i wygładzona. Osoby zmagające się z cellulitem zauważają wyraźną różnicę w pozbywaniu się nagromadzonej w organizmie wody!
  • Zwiększenie wydolności organizmu – po ekspozycji ciała na działanie wysokich temperatur krew zwiększa swoją objętość, co prowadzi do poprawy wydolności sercowo-naczyniowej.
  • Odprężenie i ulga dla mięśni – wysoka temperatura powoli podnosi tętno i rozszerza naczynia krwionośne, dzięki temu krew krąży szybciej, lepiej dotlenia organizm, co pomaga w regeneracji mięśni.

Jaką saunę wybrać?

Sauny dzielą się na dwa podstawowe typy fińska i rzymska. Pierwsza z nich wywołuje pocenie organizmu poprzez wytwarzanie wysokiej temperatury (nawet 90°C), przy stosunkowo niskiej wilgotności. W drugiej zaś temperatura nie przekracza 60°C, ale wilgotność powietrza sięga nawet 100%. W zależności od upodobań i samopoczucia można korzystać również z sauny solnej, kamiennej lub na podczerwień.

Podczas seansu naparzania mistrz rozprowadza pachnącą parę z olejkami eterycznymi za pomocą ręcznika fot. Aquapark FALA

Przeciwwskazania do saunowania

Pomimo mnóstwa zalet należy pamiętać, że istnieją sytuacje, w których powinniśmy zrezygnować z pobytu w saunie. Jedną z nich jest wykonany chwilę wcześniej intensywny trening. Organizm jest wtedy zmęczony i rozgrzany, a tętno podniesione. Wysoka temperatura może spotęgować ten efekt, w wyniku czego łatwo o omdlenie i przegrzanie. Kolejnymi przeciwwskazaniami są: ciąża, choroby serca i układu krążenia, nowotwory, epilepsja, astma oraz problemy z ciśnieniem krwi. A wiek? Saunowanie ma pozytywny wpływ na osoby w każdym wieku, dlatego seniorzy nie powinni obawiać się wizyt w łaźniach. Szczególnie w sezonie grypowym to doskonała broń w walce z przeziębieniami i infekcjami!

Zasady, które warto poznać przed pierwszą wizytą w saunie

Pobyt w saunie to pewnego rodzaju rytuał, dlatego warto poznać panujące tam zasady – ułatwią saunowanie wszystkim początkującym i zapewnią komfort innym osobom:

  • Nie bój się przebywania w saunie bez kostiumu kąpielowego – ten zwyczaj ma swoje uzasadnienie. Sztuczne materiały wystawione na działanie wysokiej temperatury i wysoką wilgotność mogą podrażnić skórę, a nawet ją poparzyć. Jeśli nadal masz obawy przed rozebraniem, się użyj ręcznika, którym możesz się okryć w łaźni. 
  • Zabierz ze sobą dwa ręczniki – przydadzą się nie tylko do okrywania ciała, ale przede wszystkim do zajmowania miejsca wewnątrz (dot. saun fińskich). Siadając w saunie ze względów higienicznych, zawsze staramy się nie dotykać ciałem drewnianych ławek, ale usiąść lub położyć się na ręczniku. Pamiętaj o stopach, one też powinny znaleźć się na ręczniku!
  • Schładzaj ciało po każdej wizycie w łaźni – zacznij od prysznica przed wejściem do sauny, zmniejszaj temperaturę ciała zimną wodą po każdym wyjściu. Jest to pomocne w chłodzeniu organizmu i jego hartowaniu oraz stabilizowaniu tętna.
  • Pierwsze wizyty dostosuj do swoich możliwości – na początek wystarczą trzy wejścia po 3–4 minuty. Każdą przerwę pomiędzy kolejnymi seansami przeznacz na odpoczynek na leżaku i uzupełnianie płynów. 

Podczas saunowania każda część ciała powinna znajdować się na ręczniku fot. Aquapark FALA

Gdzie można saunować w Łodzi? Sprawdź!

Aquapark Fala, al. Unii Lubelskiej 4

Destresso, ul. Pabianicka 3

Wodny Raj, ul. Wiernej Rzeki 2

Pytaj o zniżki z Kartą Łodzianina lub Kartą Dużej Rodziny!

 

ZOBACZ TAKŻE