Pierwsze cztery tunele pod Łodzią łączące dworzec Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec ze stacją Koziny zostały już wykonane. Był to bardzo trudny etap pod względem logistyczno–operacyjnym. Tunele łącznie mają ponad 3 km długości. Po wydrążeniu każdego tunelu tarczę należało wyjąć z podziemi i obrócić w drugą stronę. Te czynność trzeba było powtórzyć trzy razy. Wszystko jednak przebiegło zgodnie z planem, a tarcza zakończyła pracę o dwa miesiące wcześniej niż zakładano.
Aktualnie prace drążenia tunelu średnicowego pod Łodzią są na półmetku (wykonano już 70% podziemnego połączenia) i wchodzą w decydującą fazę. Tarcza Faustyna wykonała zadanie, TBM Katarzyna natomiast jest w połowie drogi do dworca Łódź Fabryczna. Trwają również prace związane z budową stacji Koziny (wykonano już 60%), Polesie (63%) oraz Śródmieście (44%).
Tunel średnicowy pod Łodzią pozwoli na znaczące podniesienie jakości transportu w mieście. Mieszkańcy będą mieli kolejną alternatywę komunikacyjną w postaci łódzkiego metra. Przejadą wtedy z dworca na Widzewie do dworców w zachodniej części miasta w 15 minut. Łódź stanie się jednym z najważniejszych centrów kolejowych w Polsce. To właśnie tutaj będą łączyć się trasy północ–południe oraz wschód-zachód.