Tunel średnicowy pod Łodzią. Gdzie są tarcze? Jak idzie budowa przystanków? [RAPORT]

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią napotkała pierwsze problemy. Prace trwają nieprzerwanie, ale nie tak szybko, jak z początku zakładano. Pod ziemią tarcze natknęły się na trudne warunki geologiczne, a to opóźnia tempo budowy. Gdzie w takim razie są teraz tarcze wiercące pod ziemią przyszłe trasy dla pociągów?

fot. Stefan Brajter
Jak idą prace pod ziemią?
4 zdjęcia
fot. Stefan Brajter
fot. ŁÓDŹ.PL
fot. Łukasz Brylowski
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Faustyna idzie jak burza

Mniejsza tarcza, czyli Faustyna, wydrążyła już 850 metrów tunelu. Przewierciła się od komory przy ul. Długosza i doszła do przyszłego przystanku „Koziny”. Mieszkańcy okolic dobrze znają to miejsce, bo dawniej stał tam „Wieloryb”, czyli popularna górka przy al. Włókniarzy. Teraz Faustyna wierci dalej — do komory przy ul. Odolanowskiej, skąd swoją pracę zaczęła Katarzyna — większa maszyna przebywająca się w stronę Manufaktury.

Przeszkody przed Katarzyną

Katarzyna wywierciła już 430 metrów tunelu. Według planów powinna być jednak nieco dalej. - Postęp prac zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść m.in. przez zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Na tempo prac TBM Katarzyny wpływ miało również przejście przez soczewkę wodną — wyjaśnia Mirosław Siemieniec z PKP PLK. 

Tunel drążony bez względu na pogodę

Na szczęście na tempo prac nie ma wpływu pogoda, która ostatnio łodzian nie rozpieszcza. – Warunki atmosferyczne nie mają wpływu na realizację prac podziemnych, tj. przy drążeniu tuneli. Również na budowie przystanków roboty odbywają się w warunkach zimowych. Jedynie w czasie ekstremalnych sytuacjach pogodowych, jak wichury, ulewne deszcze, czy zamiecie śnieżne wykonawca krótkotrwale wstrzymuje roboty ze względu na bezpieczeństwo pracowników – podkreśla Mirosław Siemieniec.

Przystanki „łódzkiego metra”

Inwestycja to jednak nie tylko tunel. Równolegle trwają prace przy budowie przystanków. Obok Manufaktury, gdzie ma znajdować się przystanek „Polesie”, zakończono już budowę ścian szczelinowych. Powstały również dwa stropy. Z kolei w Śródmieściu, czyli przy zbiegu ul. Zachodniej i al. Kościuszki usunięto torowisko z ul. Zielonej, a wykonawca zabezpieczył okoliczne budynki. Zaczęła się też budowa ścian szczelinowych między ulicami Zachodnią a Wólczańską.


Inwestycję „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

ZOBACZ TAKŻE