Przeglądaj najnowsze zdjęcia z budowy tunelu średnicowego pod Łodzią klikając w galerię powyżej.
Tunel średnicowy pod Łodzią ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a także dworcem Żabieniec. To inwestycja ważna nie tylko dla ruch pociągów podmiejskich, czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, ale również dla pociągów dalekobieżnych. Teraz część połączeń omija Łódź, a nawet jeśli składy przez miasto jadą, to nadkładają drogi, przejeżdżając linią obwodową m.in. przez dworzec Łódź Chojny. To znacznie wydłuża podróż. Dzięki inwestycji wartej prawie 2 mld złotych ma się to zmienić.
Kiedy zakończenie prac?
Z aneksu, który podpisały PKP PLK wynika, że zakończenie prac będzie możliwe najwcześniej w przyszłym roku. Pierwsze pociągi pojadą tunelem w 2025 roku. Skąd takie opóźnienia?
– Wpływ na tempo i postęp prac ma wzrost kosztów inwestycji, które wynikają m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie. Konflikt za naszą wschodnią granicą spowodował również odpływ części pracowników zatrudnianych przez podwykonawców, którzy wymagali zastąpienia — wyjaśnia Rafał Wilgusiak z PKP PLK. To jednak nie wszystkie powody. Tarcze TBM, które wiercą tunel pod Łodzią, napotykają również na problemy. – Postęp drążenia zależy też od warunków geotechnicznych.