Nim przebudowa budynku dworca koło przejścia podziemnego do al. Unii Lubelskiej ruszy na dobre, stanie najpierw tymczasowy dworzec kontenerowy, który przejmie obsługę pasażerów.
Gdy będzie już działał, wykonawca przystąpi do rozbiórki obecnego gmachu stacji. Zachowanych zostanie z niego tylko kilka ścian, które będą wykorzystane do stworzenia nowego dworca – nowoczesnego, ekologicznego i dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych z niepełnosprawnościami. Będzie to trójnawowy gmach o prostej bryle, przeszklonej od strony placu przydworcowego. Elewacja budynku wykonana zostanie z oksydowanej miedzi, a w środkowej nawie budynku, przez całą jego długość, biec ma nowoczesny świetlik. Parter budynku będzie przeznaczony do obsługi pasażerów – znajdą się tam kasy biletowe, obszerna poczekalnia z częścią dla dzieci i lokale komercyjne. Piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych.
Przed dworcem powstanie nowy węzeł komunikacyjny dostosowany do ruchu aut, autobusów i rowerów (z wiatą dla jednośladów) wraz z postojem taksówek. Teren ma zostać wzbogacony też o nową niską i wysoką zieleń. Parking dla podróżnych znajdzie się za budynkiem.
Nowa Łódź Kaliska ma zapewnić zwiększoną przepustowość stacji po zakończeniu budowy kolejowego tunelu średnicowego, który połączy najważniejsze łódzkie stacje.