Łódzki teatr, który na scenie łączy pokolenia. Poznajcie jego założycielkę, Karolinę

Spektakle Karoliny Lutczyn-Friedek poruszają trudne tematy i łączą pokolenia. Czasem działają terapeutycznie, a czasem relaksująco. Pomysłodawczyni przedsięwzięcia do wspólnej pracy zaprasza seniorów i młodzież, dzięki czemu scala te dwa światy i pokazuje, że wbrew pozorom mają ze sobą wiele wspólnego.

fot. archiwum Karoliny Lutczyn-Friedek
Deski teatralne łączą dwa światy – świat seniorów i świat młodych
5 фотоs
fot. archiwum Karoliny Lutczyn-Friedek
fot. archiwum Karoliny Lutczyn-Friedek
fot. archiwum Karoliny Lutczyn-Friedek
fot. archiwum Karoliny Lutczyn-Friedek
ДИВІТЬСЯ
ФОТО (5)

Karolina Lutczyn-Friedek na co dzień pracuje jako instruktor teatralny i reżyser. Przez wiele lat była aktorką.  

Skończyła się moja droga medialna i praca w show-biznesie, przez 9 lat grałam w serialu „Detektywi”. Przyszedł taki moment, że urodziłam dziecko i nie chciałam stracić tych pierwszych lat, więc wróciłam do Łodzi i zaczęłam tutaj szukać pomysłu na siebie mówi Karolina Lutczyn-Friedek.

Pierwszym projektem międzypokoleniowym był spektakl inspirowany tragikomedią Nikołaja Kolady „Baba Chanel”. Na jej podstawie powstał tekst o tym, jak w społeczeństwie polskim traktowani są starsi ludzie, jakie towarzyszą temu wiekowi przekonania, a wreszcie też, że starość oznacza odizolowanie i zamknięcie. Pierwszym elementem projektu była część warsztatowa, której głównym tematem stała się „wojna międzypokoleniowa”.

W części warsztatowej spotykały się te różne pokolenia, stykały ze sobą i opowiadały o sobie i o swoich doświadczeniach z tym drugim pokoleniem. Często młodzi ludzie mówili o tym, że już nie mają swoich dziadków, że nie mają w ogóle kontaktu z osobami w wieku 60 plus. To doświadczenie spowodowało, że zmieniali swoje widzenie starszych osób dodaje Karolina.

Podczas warsztatowych dyskusji, do których zaproszony był także pedagog, padały pytania o to, czym jest starość, a czym młodość, z czym się kojarzą te dwa pojęcia.

Taka warsztatowa praca jest bardzo potrzebna na początku każdego projektu. Dzięki temu budują się relacje. Bez zaufania i otwartości na siebie nie możemy zbyt wiele stworzyć. To także ważne, by móc się otworzyć i potem swobodnie występować wspólnie na scenie przyznaje Karolina Lutczyn-Friedek. 

Po warsztatach, które oprócz dyskusji, zawierały w sobie elementy gier i zabawy, przyszedł czas na przygotowanie spektaklu. Większość uczestników nie miała wcześniej okazji grać na deskach teatralnych. 

Ta współpraca przebiegała wspaniale, my do dzisiaj mamy grupę, która ze sobą współpracuje, to nie był tylko jednorazowy występ i koniec projektu, tylko ta więź, te relacje, to wszystko zostało u nas i w nas na dużo dłużej przyznaje pomysłodawczyni projektu.

Na projekcie „Baba Chanel” na pewno się nie zakończy. Artystka pracuje nad kolejnym pomysłem. Tym razem na tapetę wzięła temat kobiet, ich sytuacji w Polsce, a także schematów i stereotypów, które narosły w naszym kraju. Pretekstem i inspiracją była sztuka Maliny Prześlugi „Kobieta i życie”. W tym projekcie chce także współpracować z kobietami z różnych pokoleń.

Ja bardzo lubię pracować międzypokoleniowo, łączyć dwa światy młodzież, nastolatków, ludzi wkraczających dopiero w dorosłe życie, z seniorami, z tymi, którzy mają bogactwo doświadczeń za sobą. Z tego łączenia pokoleń powstają piękne rzeczy, przełamują się stereotypy i schematy przyznaje Karolina Lutczyn-Friedek.

Informacji na temat projektu można szukać na profilu facebookowym Karoliny Lutczyn-Friedek: <link https://www.facebook.com/LutczynFriedek>www.facebook.com/LutczynFriedek</link>

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ