Profil zaufany to narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Za jego pomocą możemy też złożyć podpis pod niektórymi wnioskami elektronicznymi. To bardzo ułatwia załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Posiadając profil, możemy na przykład online załatwić sprawy w ZUS-ie, złożyć wniosek o rejestrację samochodu czy zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie mamy dostęp do wszystkich swoich recept, historii wizyt lekarskich czy zaleceń lekarza. Profil zaufany ma jednak swoją ważność, którą co jakiś czas trzeba przedłużyć. W czasie pandemii Covid-19 nie trzeba było tego robić – ważność profilu była przedłużana automatycznie. Teraz to się zmienia. Czas na przedłużenie mamy tylko do końca października.
Profil zaufany. Jak przedłużyć ważność?
W ostatnim czasie wiele mieszkańców dostało już wiadomości SMS o konieczności przedłużenia profilu. Na szczęście aktualizacja nie jest trudna i można ją przeprowadzić przez internet. Należy zalogować się na stronie pz.gov.pl, tak jak robiliśmy to dotychczas, czyli za pomocą profilu bankowego albo loginu i hasła. Po zalogowaniu należy kliknąć pole „Szczegóły profilu”, a następnie „Przedłuż ważność lub zmień dane”. Po wpisaniu naszych danych strona poprosi nas o dwa kody potwierdzające. Jeden wysłany na nasz adres e-mail, a drugi SMS-em, na nasz numer telefonu. Po wpisaniu kodów i potwierdzeniu aktualnych danych nasz profil zostanie przedłużony. Wszystko nie powinno zająć więcej niż kilka minut. Co ważne, o dacie następnego przedłużenia nie będziemy musieli pamiętać – dostaniemy w tej sprawie wiadomość z przypomnieniem.