Co to jest odma w samochodzie?

Jazda niesprawnym samochodem stwarza bezpośrednie zagrożenie na drodze. To dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie stanu technicznego auta. Szybko wykryta i usunięta usterka zapobiegnie dalszym uszkodzeniom pojazdu, które mogą drastycznie podnieść koszty naprawy. Jednym z elementów, na który należy zwrócić szczególną uwagę, jest odma olejowa. Zobacz, co to jest i jak rozpoznać objawy awarii.

Czym jest i jak działa odma olejowa w samochodzie?

Odma w samochodzie, znana również jako odma olejowa lub odma silnika, to kluczowy element systemu odpowietrzania skrzyni korbowej. Jej zadaniem jest oddzielenie oleju od powietrza oraz zapewnienie prawidłowej cyrkulacji gazów wewnątrz silnika. Odma pełni ważną funkcję – utrzymuje ciśnienie w skrzyni korbowej na odpowiednim poziomie. Dzięki temu zapobiega nadmiernemu zużyciu oleju i uszczelnień, a także chroni środowisko poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji.

Odma składa się z kilku komponentów takich jak:

  • separator oleju,
  • przewody odpowietrzające,
  • zawory zwrotne.

Separator odmy oddziela cząsteczki oleju od gazów i kieruje je z powrotem do miski olejowej lub do specjalnego zbiornika. Gazy oczyszczone z oparów oleju są następnie transportowane do układu dolotowego lub oddawane do atmosfery, w zależności od typu silnika i norm emisji.

Jakie są przyczyny i objawy zatkanej odmy w samochodzie?

Zatkana odma olejowa to częsty problem, który może mieć poważne konsekwencje dla silnika. Nagromadzone gazy nie mogą być wówczas prawidłowo odprowadzane, co w konsekwencji powoduje wzrost ciśnienia w komorze jednostki napędowej.

Długotrwała jazda z niedrożną odmą stwarza ryzyko poważnej usterki silnika oraz pozostałych elementów układu paliwowego i wydechowego.

Jak rozpoznać awarię? Uszkodzona odma powoduje specyficzne objawy takie jak:

  • wypychanie uszczelniaczy i wycieki oleju z silnika, np. z pokrywy zaworów, miski olejowej, uszczelki głowicy, czy uszczelniacza wału korbowego;
  • podwyższone ciśnienie oleju i zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej;
  • utrata mocy, nieregularna praca silnika, trudności z odpalaniem, zwiększone zużycie paliwa i oleju, dymienie z rury wydechowej;
  • gromadzenie się oleju w filtrze powietrza, przepustnicy i kolektorze dolotowym;
  • uszkodzenie katalizatora, sondy lambda, zaworu EGR, turbosprężarki lub innych elementów układu dolotowego i wydechowego.

Zatkana odma olejowa może być spowodowana przez zanieczyszczenia, które gromadzą się w separatorze oraz przewodach układu. Mogą one pochodzić z oleju, paliwa, wilgoci, a także sadzy czy kurzu. Niedrożna odma jest też często wynikiem niewłaściwej eksploatacji pojazdu i częstej jazdy na krótkich dystansach (gdy silnik nie jest rozgrzany).

Jazda z uszkodzoną odmą a ubezpieczenie komunikacyjne

Chociaż odma nie wpływa bezpośrednio na ubezpieczenie samochodu, to jednak stan techniczny pojazdu może mieć znaczenie przy ewentualnych kontrolach drogowych.                                          

Jeśli odma doprowadzi do awarii pojazdu uniemożliwiającej kontynuację jazdy, przydatne może okazać się ubezpieczenie Assistance. Dzięki temu możesz liczyć na próbę naprawy samochodu na miejscu zdarzenia, organizację transportu do miejsca docelowego lub auto zastępcze w limitach ustalonych w OWU.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Porozmawiaj bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4, który przedstawi Ci warianty ubezpieczenia. Swoją składkę na wybraną polisę możesz sprawdzić także w Kalkulatorze online dostępnym na stronie LINK4.

 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie dokumenty.link4.pl.

Materiał powstał przy współpracy z LINK4.

 

ZOBACZ TAKŻE