Coraz więcej autobusów elektrycznych. Łódź na drodze ku elektromobilności

W marcu 2022 roku na ulice Łodzi wyjechały pierwsze elektryczne autobusy MPK – Volvo 7900 Electric. 17 takich pojazdów Łódź kupiła we wrocławskiej fabryce Volvo. Są całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Mają 12 metrów długości i mogą pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Wyposażone są w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, między innymi klimatyzację, monitoring wizyjny i system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD.

Urbino 18 electric
Urbino 18 electric, fot. mat. pras.

Nowe „elektryki” stacjonują w zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie powstała dla nich specjalna baza. Składa się ona z wiaty, pod którą autobusy parkują, oraz ładowarek stacjonarnych, które naładują ich akumulatory podczas nocnego postoju. Ważnym elementem tego projektu była także budowa stacji transformatorowej, która zapewnia odpowiednie zasilanie dla ładowarek.

To nie koniec rozwoju niskoemisyjności w łódzkim transporcie zbiorowym. Latem 2022 roku Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ogłosił przetarg na zakup ośmiu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Ich długość ma się mieścić w przedziale 17,8-18,75 metra.

Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej ponad 400 kWh. Magazyny energii będą mogły być ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf, opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu. Płynną jazdę osiemnastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.

Urbino 18 electric - co znajdziemy w środku?

W komfortowych wnętrzach Urbino 18 electric, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację, pomieści się co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład elektroniczny system biletowy, umożliwiający płatność za przejazd za pomocą karty płatniczej, automat do zakupu biletów czy system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji, który pozwala na przystosowanie poziomu głośności emitowanych komunikatów wygłaszanych wewnątrz pojazdu do głośności tła. Na wyposażeniu nowych autobusów znajdzie się monitoring.

Zamówienie zostanie zrealizowane do listopada 2023 roku.

Poprawa stanu środowiska i jakości powietrza

Zaletą elektrycznych środków transportu publicznego jest to, że są ciche i nie emitują gazów cieplarnianych, co wpływa na poprawę stanu środowiska i jakości powietrza. Na ulicach polskich miast pojawia się coraz więcej takich pojazdów.

 Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym operacyjność autobusów elektrycznych jest nieograniczona i wynosi nawet 24 godziny na dobę. Dodatkowo niski poziom emisji hałasu i drgań sprawia, że autobusy bateryjne są szczególnie pożądane w centrach miast.

ZOBACZ TAKŻE