CPK wybrało trasę Kolei Dużych Prędkości. Przez środek lasu Wiączyńskiego [MAPA]

CPK przedstawił tzw. wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź. Pociągi mają tam jeździć najpierw 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h.

mat. ŁÓDŹ.PL
Wybrana przez CPK trasa KDP ma prowadzić przez las Wiączyński

Między Łodzią i Warszawą powstanie nowe lotnisko – Port Solidarność (Centralny Port Komunikacyjny – Solidarność). Pasażerów do terminali dowiezie z całego kraju Kolej Dużych Prędkości (KDP). Właśnie poznaliśmy przebieg jej pierwszego odcinka na trasie między Łodzią i stolicą. Czas podróży między miastami skróci się dzięki inwestycji o połowę, bo KDP pojedziemy 250 km/h.

Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech wariantów. Ma gwarantować najmniejszą kolizję z zabudową, najkrótsze czasy przejazdu oraz najniższe koszty budowy. 

Wzdłuż A2, przez las

Od zachodnich granic województwa KDP będzie biegła wzdłuż autostrady A2. Obok Łyszkowic tory odbiją na południe, przecinając autostradę i po łuku dotrą do północno–wschodniej części Brzezin. Tam powstanie nowa stacja kolejowa.

Dalej KDP pobiegnie w kierunku Łodzi przez sam środek lasu Wiączyńskiego, rozcinając go na pół. Dalej przetnie A1, przejdzie przez Mileszki i okolicach ul. Henrykowskiej włączy się w istniejącą linię do Łodzi Fabrycznej. Powstanie też odgałęzienie na Widzew.

Wariant inwestorski, razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową. Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę, a następnie jej realizacji. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.

Zobacz trasę KDP na interaktywnej mapie:

KDP w mniej niż godzinę z Warszawy do Łodzi

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do Portu Solidarność: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

ZOBACZ TAKŻE