Karolina Kowalska uczy jogi i udowadnia, że to nie tylko stawanie na głowie!

Na co dzień pracuje w firmie farmaceutycznej i jest przedstawicielką medyczną. Dwa razy w tygodniu prowadzi zajęcia jogi. Karolina Kowalska udowadnia, że ta aktywność fizyczna to nie tylko stawanie na głowie, ale przede wszystkim praca z ludzkim umysłem.

karolina kowalska joga
Karolina Kowalska ćwiczy jogę regularnie od kilkunastu lat, fot. lodz.pl
8 zdjęć
karolina kowalska joga
karolina kowalska joga
karolina kowalska joga
karolina kowalska joga
karolina kowalska joga
ZOBACZ
ZDJĘCIA (8)

Odkąd sięga pamięcią, bardzo interesował ją rozwój osobisty. Gdy była nastolatką, czerpała wiedzę o duchowości z książek i różnych artykułów.

– W końcu pojechałam na warsztaty rozwojowe – mówi Karolina. – Były to zajęcia pracy z ciałem, ale pracowaliśmy również nad umysłem. Wróciłam z nich odmieniona wewnętrznie i poczułam, że to jest coś, czym chcę się zająć. Dlatego zaczęłam szukać w Łodzi podobnych praktyk, które mogłyby mi to umożliwić.

Trafiła na lekcje jogi kundalini i od pierwszej chwili się w niej zakochała. Choć minęło już kilkanaście lat, cały czas regularnie ćwiczy. Jest również nauczycielką i prowadzi zajęcia, podczas których dzieli się swoją pasją z innymi. Uczy w INTROstrefie w Andrespolu i w łódzkim Domu Kultury „Ariadna”.

Oczyść umysł

– Joga to nie tylko praca z ciałem – zaznacza Karolina. – To, że poprawia nam się elastyczność i jesteśmy bardziej rozciągnięci, jest tylko efektem wtórnym – podkreśla.

Podczas wykonywania poszczególnych pozycji, tzw. asan, ważny jest element wyciszenia i skupienia się na odczuwaniu ciała, byciu w nim „tu” i „teraz”.To proces medytacji.

– Asany mają nas doprowadzić do stanu, w którym nasz mózg odpuszcza nieustanną gonitwę i wycisza się. Na co dzień jesteśmy atakowani mnóstwem różnych bodźców, żyjemy w ciągłym pędzie, a zadaniem jogi jest zachęcenie nas do zwolnienia tempa – mówi Karolina. 

Joga dla wszystkich?

Łodzianka prowadzi zajęcia dwa razy w tygodniu, a przekrój wiekowy uczestników jest szeroki. Pojawiają się zarówno 20-latkowie, jak i osoby po 60. roku życia. Płeć, wiek oraz kondycja fizyczna nie odgrywają istotnej roli. Nie ma większych przeciwwskazań do uprawiania jogi, a po odpowiednim dostosowaniu treningów ćwiczyć mogą nawet kobiety w ciąży. – Joga nie jest trudna pod warunkiem, że poszczególne zajęcia są dopasowane do grupy. Zawsze mówię uczestnikom, żeby robili swoje 100% – podkreśla.

Praktykuj jogę, jak często się da

Podczas standardowych zajęć kursanci praktykują m.in. kryje, czyli zestawy ćwiczeń, medytacje statyczne, dynamiczne i techniki oddechowe. 

Jak często uprawiać jogę? – Nie ma czegoś takiego jak optymalna liczba zajęć. Każdy powinien znaleźć swoje optimum i ćwiczyć tak często, jak może i chce. Wiadomo, że lepsze efekty osiągniemy, praktykując np. dwa razy w tygodniu niż raz w miesiącu, ale lepiej stanąć na macie raz w miesiącu niż w ogóle – dodaje.

Karolina planuje prowadzić zajęcia jogi częściej. W kolejnym roku chce stworzyć warsztaty ogólnorozwojowe, podczas których chętni będą mogli doświadczyć pracy ze swoim ciałem. Poza tym jest w trakcie przygotowywania facebookowego fanpage'a, gdzie zamierza umieszczać informacje o swoich zajęciach i planowanych warsztatach oraz ciekawostki związane z jogą i psychologią. 

Choć są różne rodzaje jogi, Karolina najbardziej lubi jogę kundalini. To właśnie ten styl, poprzez pracę mocno aktywizującą, regulującą nasz układ nerwowy i hormonalny, w dość szybkim czasie pomaga się wyciszyć, buduje odwagę, wzmacnia pewność siebie i tworzy stabilność emocjonalną.

ZOBACZ TAKŻE