Narodowe Centrum Kultury Filmowej otworzy się w 2023 roku. Jak wygląda teraz? [ZDJĘCIA]

Pod koniec 2023 r. planowane jest otwarcie powstającego w kompleksie EC1 Łódź Narodowego Centrum Kultury Filmowej. W pierwszej kolejności zwiedzającym udostępnione zostaną dwie wystawy stałe i bogate zaplecze edukacyjne. O ile przestrzeń, która zajmie ekspozycja „Materia Kina”, jest jeszcze placem budowy, można już podejrzeć wnętrza „Kina Polonia” – jednej z głównych ścieżek edukacyjnych powstającej placówki.

Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
Narodowe Centrum Kultury Filmowej w EC1 Łódź będzie gotowe jeszcze w tym roku
17 zdjęć
Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
Narodowe Centrum Kultury Filmowej EC1 Łódź
ZOBACZ
ZDJĘCIA (17)

Choć z zewnątrz tego nie widać, NCKF zajmie większość kubatury wschodniego budynku EC1 – część parteru oraz poziomy od II do IV. Olbrzymie hale, które kryły się za ścianami zewnętrznymi, podzielono wewnętrznymi stropami, a na wydzielonych w ten sposób piętrach powstają nie tylko sale wystawiennicze, ale także kino z trzema salami przeznaczonymi na projekcje, akademie filmowe, festiwale i spotkania z ludźmi filmu.

Historia polskiego kina

Strefą powitalną NCKF będzie przestronne foyer z wejściem od strony dawnej ul. Hasa (w sąsiedztwie Hali Maszyn), a obecnie woonerfu pomiędzy ul. Kilińskiego a al. Rodziny Scheiblerów. W wysokim pomieszczeniu znajdą się kasy biletowe, sklep i kawiarnia. Stąd zwiedzający będą wyruszać na wyprawy w świat kina. Wystawę „Kino Polonia” zwiedzać się będzie, schodząc w dół – z poziomu IV na II. Rozwijająca się chronologicznie ścieżka edukacyjna będzie pełną rozmachu opowieścią o historii kultury filmowej na ziemiach polskich. Zilustrują ją oryginalne rekwizyty, kostiumy, elementy dekoracji, sprzęt techniczny i dokumenty, a także plakaty, neony filmowe, bilety i czasopisma. Zwiedzający poznają historię filmu, arcydzieła i wybitnych twórców – reżyserów, aktorów, operatorów, producentów czy kompozytorów, a także dotychczas marginalizowane zjawiska, takie jak kino jidysz lat 30., kina objazdowe, cenzura w kinie, ewolucja systemu produkcji filmowej.

– Znając scenariusz tej ekspozycji, mieliśmy 7 lat na zebranie eksponatów. Udało nam się pozyskać unikatowe przedmioty, np. replikę biopleografu Kazimierza Prószyńskiego, protoplastę późniejszych kamer, nagrody filmowe Janusza Morgensterna, pamiątki po Jerzym Kawalerowiczu lub kostiumy z tak głośnych filmów, jak: „Potop”, Lalka”, „Krzyżacy” czy „Rękopis znaleziony w Saragossie”, które będą ozdobą sekcji kostiumologii. Planujemy osobne ekspozycje dla przedstawicieli najróżniejszych filmowych zawodów – od wybitnych aktorów i reżyserów po operatorów. Nie zabraknie też łódzkich odniesień – do „Ziemi obiecanej” i nieistniejących już kin – mówi Piotr Kulesza z Działu Wystaw i Zasobów NCKF.

Sale wystawiennicze tej części centrum są już na etapie wykończeniowym. W oczy rzuca się czarno-biała kolorystyka wnętrz (czerń jako kolor ciemnego kina i biel będąca odniesieniem do ekranu), testowe obrazy wyświetlane na ekranach monitorów i rzutowanych projektorami na ścianach i membranach, dzielących pomieszczenia na mniejsze sekcje. Pierwsze eksponaty pojawią się we wnętrzach za ok. 2 miesiące.

Kombinat filmowy

Równolegle z wystawą „Kino Polonia” udostępniona zostanie ścieżka edukacyjna  „Materia kina”, poświęcona kolejnym fazom realizacji produkcji filmów. Planowana jest także trzecia wystawa stała pt. „Mechaniczne oko”, mająca opowiadać o historii kinematografii i rozwoju technik filmowych. Ścieżki dydaktyczne uzupełnią pomieszczenia wystaw czasowych oraz szereg w pełni wyposażonych sal warsztatowych z halą zdjęciową i studiami: telewizyjnym, dźwiękowym, efektów specjalnych. W budynku znajdzie się restauracja i wiele przestrzeni do twórczych spotkań i rozmów.

ZOBACZ TAKŻE