Tunel KDP zmieni krajobraz Łodzi. Zobacz, gdzie powstaną nowe budynki [WIZUALIZACJE]

Budowa drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią, czyli tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, oznacza nie tylko prace pod ziemią. Wzdłuż trasy, którą w przyszłości pojadą pociągi, powstaną także nowe budynki. Chodzi o obiekty techniczne, które pomogą obsługiwać KDP. Tak zwane “obiekty szlakowe” pojawią się między innymi przy Atlas Arenie, w pobliżu ulic Sienkiewicza, Gdańskiej, Żeligowskiego, czy Andrzeja. Do czego będą służyć?

Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi, źródło: CPK, Metroprojekt
9 zdjęć
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
Obiekty naziemne nad tunelem KDP w Łodzi
ZOBACZ
ZDJĘCIA (9)

Prace nad budową drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią idą już pełną parą. Centralny Port Komunikacyjny, czyli spółka, która zajmuje się budową sieci KDP w Polce, ogłosiła pierwsze przetargi, a prace budowlane (m.in. przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury) mają zacząć się jeszcze w tym roku. Tunel połączy dworzec Łódź — Fabryczna z Retkinią. Dzięki niemu szybkie pociągi będą mogły z Fabrycznej pojechać w kierunku Sieradza, czy Wrocławia. Inaczej niż w przypadku tunelu dla kolei tradycyjnej, w tym dla KDP nie zaplanowano żadnych dodatkowych przystanków. To jednak nie oznacza, że tunel nie będzie widoczny na powierzchni. Przy jego budowie powstanie 11 tak zwanych “obiektów szlakowych”.

11 budynków

- Obiekty naziemne dla tunelu Kolei Dużych Prędkości (określane też jako obiekty szlakowe) to klatki schodowe służące do ewakuacji, które na powierzchni są zwykle zadaszone osobnym budynkiem. Są one przeznaczone wyłącznie dla celów bezpieczeństwa i dla obsługi tunelu — wyjaśnia rzecznik CPK Konrad Majszyk.

W sumie w Łodzi powstanie aż 11 takich obiektów. Najwięcej na Retkini. Największy budynek stanie z kolei przy al. Bandurskiego, przy Atlas Arenie. - Obiekt przy Atlas Arenie będzie miał podwójne zastosowanie. Zostanie tam zlokalizowana największa komora, która będzie pełnić również funkcję wentylatorni dla całego tunelu. Pozostałe obiekty będą posiadały wentylatory wyłącznie do obsługi danej klatki schodowej — dodaje Konrad Majszyk.

W godzinę do Wrocławia

Kolej Dużych Prędkości ma w przyszłości połączyć Centralny Port Komunikacyjny z dużymi miastami. Pierwszą budowaną linią KDP będzie linia między Łodzią a Warszawą. Z kolei dzięki 4-kilometrowemu tunelowi pociągi pojadą z Łodzi dalej — do Sieradza, a później do Wrocławia. Czas dojazdu do stolicy Dolnego Śląska ma skrócić się do godziny!

SONDA

Czekasz na Kolej Dużych Prędkości?

ZOBACZ TAKŻE